• Fitfam

    0

    DØRSTOKKMILA - 10 tips til å komme i gang med trening!

    • Publisert 12.04.2015 klokka 14:40
    • Kategori: Blogg

    Dørstokkmila er nok for veldig mange den aller lengste mila når det kommer til trening. Dersom man ikke er vant til å trene, blir det fort veldig vanskelig å komme seg opp av sofaen for å trene. Helt siden jeg var liten har jeg alltid vært den jenta som har hatet det meste av fysisk aktivitet, gruet seg til gymtimene hver uke og alltid har vært 10-15 kg tyngre enn de andre jentene. Jeg har feilet på å komme meg over dørstokken gang etter gang etter gang. Jeg vet hvordan det er å sitte i sofaen å ikke klare å komme seg opp, selv om "alle andre" holder seg aktive uten problem. Til alle dere som kjenner dere igjen i dette; Jeg beklager, det finnes ingen enkel måte å klare det på. MEN det finnes en måte, og jeg den har jeg tenkt å dele med dere. Mine erfaringer gjelder selvfølgelig hva som fungerte for meg, og jeg kan derfor ikke love at det fungerer for alle. 

    1. Ikke utsett treningen. Som bildet overfor sier; det er syv dager i uken, "en dag" er ikke en av dem. Å utsette trening eller ikke sette et fast tidspunkt er en veldig typisk ting å gjøre når man har problemer med å komme i gang. "Jeg skal begynne å trene snart", "Jeg skal gjøre det i morgen", "Jeg begynner neste uke". Kjenner du deg igjen av noen av disse utsagnene? Det er veldig lett å utsette noe som man gruer seg til. Dessverre kommer man ingen vei med å bare utsette det, man må gjøre det! Gjør det i dag, ikke i morgen, ikke neste uke. Man må rett og slett tvinge seg selv. 

    2. Start forsiktig. Mange tenker at de skal trene som toppidrettsutøvere når de begynner å trener, noe som er det dummeste du kan gjøre. For at både kropp og hode skal klare å opprettholde treningen på en jevn basis gjelder det å begynne forsiktig. 2-3 økter i uken er nok, og de trenger ikke å være veldig slitsomme. Ikke tren slik at du gruer deg mer og mer til trene, men tren slik at du tenker: "Dette er jo ikke så vanskelig likevel". Øk treningsmengde og intensitet på øktene etterhvert som du blir mer erfaren. Desto mindre tanken på å trene skremmer deg, desto lettere er det å gjennomføre.  



    3. Sett deg realistiske mål. Ikke tenk at du kommer til å se ut som Marit Bjørgen etter to måneder med trening. Sett deg mål med treningen som er realistiske. De skal ikke være for lette, men heller ikke uoppnåelige. Dersom du setter deg uoppnåelige mål vil det knuse alt av motivasjon når du ikke klarer å oppnå dem. Dersom du klarer noen av målene dine derimot vil det gi et ekstra boost til motivasjonen. (Spør meg gjerne etter hjelp til å finne realistiske mål dersom du er usikker på fitfamblogg@gmail.com)

    4. Gjør noe du liker. Dersom du har en sport eller aktivitet som du vet at du liker; gjør det! Det er ingenting som gir mer motivasjon enn å ha det gøy på trening. Dersom du ikke har noen aktivitet du liker godt kan du tenke gjennom følgende: Foretrekker jeg å trene alene eller sammen med andre? Vil jeg gå på gruppetimer eller drive med egentrening? Vil jeg fokusere på kondisjonstrening eller styrketrening? Prøv å tilrettelegge best mulig for at du får en god opplevelse med trening. 

    5. Tenk gjennom hvorfor du ønsker å begynne å trene. Hvorfor vil du egentlig trene? Vil du se bra ut? Vil du bli sterkere? Vil du være aktiv sammen med barna dine? Det å tenke nøye gjennom hvorfor man ønsker å trene kan gi motivasjon. Da jeg begynte å trene ordentlig var jeg akkurat blitt mamma og jeg hadde lagt på meg mye under svangerskapet. Jeg ønsket å begynne å trene for å kunne ha overskudd til Adelen, til å kunne være aktiv sammen med henne, for å se bra ut, for å være stolt over meg selv, for å få bedre selvtillit og selvbilde, for å ha god helse og for å få en mindre anstrengende hverdag. Alle disse punktene var med på å motivere meg til å komme igang. 

    6. Ha troen på deg selv.  Tenk alltid at dette skal du klare. Dersom du er negativ og ikke tror at du kommer til å klare å gjennomføre er sjansene store for at akkurat det kommer til å skje. Man tenker kanskje ikke over det bevisst, men å være positiv utgjør en veldig stor forskjell på både motivasjon og humør!




    7. Kjøp nytt treningstøy. Kult og fresht treningstøy gjør mer for motivasjonen enn du aner. Dersom man føler seg fin når man trener gir det ekstra motivasjon. Du finner utrolig mye kult treningstøy hos min samarbeidspartner www.bodyfitness.no

    8. Skaff kunnskap eller oppsøk hjelp. Les deg opp på den treningstypen du ønsker å drive med slik at du har litt kunnskap når du går i gang. Kunnskap gjør ting lettere og kan hjelpe deg når du føler for å gi opp. Et annet alternativ kan være å søke hjelp av en personlig trener, online coach eller andre som har kunnskap på området. (Send meg gjerne en mail på fitfamblogg@hotmail.com dersom du har spørsmål) 

    9. Få en treningspartner. Når man er to er det utrolig mye lettere å motiverer hverandre. Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten Sondres hjelp og motivasjon. Han har presset meg når både hode og kropp har strittet i mot. Dersom du ikke har mulighet til å trene med noen andre kan det være lurt å gi et løfte til en nær venn eller et familiemedlem. Dersom man har gitt et løfte til noen andre om å trene føler man et større "press" til å gjennomføre. Be gjerne venner og familie om å motivere deg selv om de ikke har mulighet til å trene sammen med deg. 

    10. Ikke gi opp når det blir hardt. Det kommer til å bli hardt, du kommer til å møte motgang, det gjør vi alle. Det er da det gjelder å ikke gi opp! Du er nødt til å kjøre på videre og før du vet ordet av det er det ikke så vanskelig lengre. Etter at du har trent en stund kommer du til et punkt at det begynner å bli veldig gøy. Nei, det er som regel ikke gøy i begynnelsen, men holder du ut så skal du se at du blir bitt av treningsbasillen du også! NO EXCUSES!



    Jeg håper noen av tipsene mine kan hjelpe nettopp deg til å komme deg opp av sofaen å gjøre en forandring i livet ditt! Jeg vet hvordan du har det og jeg vet hvor vanskelig det er! Som jeg har nevnt overfor kan du gjerne sende meg en mail på fitfamblogg@gmail.com om du har spørsmål eller trenger litt tips og råd! :) 

    Camilla

    Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar

    FitFam


    Velkommen!
    FitFam er en trenings- og kostholdsblogg skrevet av Camilla og Sondre fra Haugesund. Sammen har vi en datter som heter Adelen. Vi kombinerer foreldrelivet med fitnesslivsstilen og elsker det! Her på bloggen kommer vi til å legge ut sunne og gode oppskrifter, treningstips og mye mer!

    Kontakt/sponsing: fitfamblogg@gmail.com

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Lenker

    Bloggdesign

    Bloggdesign fra RRH Webdesign
    hits