• Fitfam

    0

    DRSTOKKMILA - 10 tips til komme i gang med trening!

    • Publisert 12.04.2015 klokka 14:40
    • Kategori: Blogg

    Drstokkmila er nok for veldig mange den aller lengste mila nr det kommer til trening. Dersom man ikke er vant til trene, blir det fort veldig vanskelig komme seg opp av sofaen for trene. Helt siden jeg var liten har jeg alltid vrt den jenta som har hatet det meste av fysisk aktivitet, gruet seg til gymtimene hver uke og alltid har vrt 10-15 kg tyngre enn de andre jentene. Jeg har feilet p komme meg over drstokken gang etter gang etter gang. Jeg vet hvordan det er sitte i sofaen ikke klare komme seg opp, selv om "alle andre" holder seg aktive uten problem. Til alle dere som kjenner dere igjen i dette; Jeg beklager, det finnes ingen enkel mte klare det p. MEN det finnes en mte, og jeg den har jeg tenkt dele med dere. Mine erfaringer gjelder selvflgelig hva som fungerte for meg, og jeg kan derfor ikke love at det fungerer for alle.

    1. Ikke utsett treningen. Som bildet overfor sier; det er syv dager i uken, "en dag" er ikke en av dem. utsette trening eller ikke sette et fast tidspunkt er en veldig typisk ting gjre nr man har problemer med komme i gang. "Jeg skal begynne trene snart", "Jeg skal gjre det i morgen", "Jeg begynner neste uke". Kjenner du deg igjen av noen av disse utsagnene? Det er veldig lett utsette noe som man gruer seg til. Dessverre kommer man ingen vei med bare utsette det, man m gjre det! Gjr det i dag, ikke i morgen, ikke neste uke. Man m rett og slett tvinge seg selv.

    2. Start forsiktig. Mange tenker at de skal trene som toppidrettsutvere nr de begynner trener, noe som er det dummeste du kan gjre. For at bde kropp og hode skal klare opprettholde treningen p en jevn basis gjelder det begynne forsiktig. 2-3 kter i uken er nok, og de trenger ikke vre veldig slitsomme. Ikke tren slik at du gruer deg mer og mer til trene, men tren slik at du tenker: "Dette er jo ikke s vanskelig likevel". k treningsmengde og intensitet p ktene etterhvert som du blir mer erfaren. Desto mindre tanken p trene skremmer deg, desto lettere er det gjennomfre.



    3. Sett deg realistiske ml. Ikke tenk at du kommer til se ut som Marit Bjrgen etter to mneder med trening. Sett deg ml med treningen som er realistiske. De skal ikke vre for lette, men heller ikke uoppnelige. Dersom du setter deg uoppnelige ml vil det knuse alt av motivasjon nr du ikke klarer oppn dem. Dersom du klarer noen av mlene dine derimot vil det gi et ekstra boost til motivasjonen. (Spr meg gjerne etter hjelp til finne realistiske ml dersom du er usikker p fitfamblogg@gmail.com)

    4. Gjr noe du liker. Dersom du har en sport eller aktivitet som du vet at du liker; gjr det! Det er ingenting som gir mer motivasjon enn ha det gy p trening. Dersom du ikke har noen aktivitet du liker godt kan du tenke gjennom flgende: Foretrekker jeg trene alene eller sammen med andre? Vil jeg g p gruppetimer eller drive med egentrening? Vil jeg fokusere p kondisjonstrening eller styrketrening? Prv tilrettelegge best mulig for at du fr en god opplevelse med trening.

    5. Tenk gjennom hvorfor du nsker begynne trene. Hvorfor vil du egentlig trene? Vil du se bra ut? Vil du bli sterkere? Vil du vre aktiv sammen med barna dine? Det tenke nye gjennom hvorfor man nsker trene kan gi motivasjon. Da jeg begynte trene ordentlig var jeg akkurat blitt mamma og jeg hadde lagt p meg mye under svangerskapet. Jeg nsket begynne trene for kunne ha overskudd til Adelen, til kunne vre aktiv sammen med henne, for se bra ut, for vre stolt over meg selv, for f bedre selvtillit og selvbilde, for ha god helse og for f en mindre anstrengende hverdag. Alle disse punktene var med p motivere meg til komme igang.

    6. Ha troen p deg selv. Tenk alltid at dette skal du klare. Dersom du er negativ og ikke tror at du kommer til klare gjennomfre er sjansene store for at akkurat det kommer til skje. Man tenker kanskje ikke over det bevisst, men vre positiv utgjr en veldig stor forskjell p bde motivasjon og humr!




    7. Kjp nytt treningsty. Kult og fresht treningsty gjr mer for motivasjonen enn du aner. Dersom man fler seg fin nr man trener gir det ekstra motivasjon. Du finner utrolig mye kult treningsty hos min samarbeidspartner www.bodyfitness.no

    8. Skaff kunnskap eller oppsk hjelp. Les deg opp p den treningstypen du nsker drive med slik at du har litt kunnskap nr du gr i gang. Kunnskap gjr ting lettere og kan hjelpe deg nr du fler for gi opp. Et annet alternativ kan vre ske hjelp av en personlig trener, online coach eller andre som har kunnskap p omrdet. (Send meg gjerne en mail p fitfamblogg@hotmail.com dersom du har sprsml)

    9. F en treningspartner. Nr man er to er det utrolig mye lettere motiverer hverandre. Jeg hadde ikke vrt der jeg er i dag uten Sondres hjelp og motivasjon. Han har presset meg nr bde hode og kropp har strittet i mot. Dersom du ikke har mulighet til trene med noen andre kan det vre lurt gi et lfte til en nr venn eller et familiemedlem. Dersom man har gitt et lfte til noen andre om trene fler man et strre "press" til gjennomfre. Be gjerne venner og familie om motivere deg selv om de ikke har mulighet til trene sammen med deg.

    10. Ikke gi opp nr det blir hardt. Det kommer til bli hardt, du kommer til mte motgang, det gjr vi alle. Det er da det gjelder ikke gi opp! Du er ndt til kjre p videre og fr du vet ordet av det er det ikke s vanskelig lengre. Etter at du har trent en stund kommer du til et punkt at det begynner bli veldig gy. Nei, det er som regel ikke gy i begynnelsen, men holder du ut s skal du se at du blir bitt av treningsbasillen du ogs! NO EXCUSES!



    Jeg hper noen av tipsene mine kan hjelpe nettopp deg til komme deg opp av sofaen gjre en forandring i livet ditt! Jeg vet hvordan du har det og jeg vet hvor vanskelig det er! Som jeg har nevnt overfor kan du gjerne sende meg en mail p fitfamblogg@gmail.com om du har sprsml eller trenger litt tips og rd! :)

    Camilla

    Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar

    FitFam


    Velkommen!
    FitFam er en trenings- og kostholdsblogg skrevet av Camilla og Sondre fra Haugesund. Sammen har vi en datter som heter Adelen. Vi kombinerer foreldrelivet med fitnesslivsstilen og elsker det! Her p bloggen kommer vi til legge ut sunne og gode oppskrifter, treningstips og mye mer!

    Kontakt/sponsing: fitfamblogg@gmail.com

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Lenker

    Bloggdesign

    Bloggdesign fra RRH Webdesign
    hits